Yanık Pansumanı

Yanık yarasında pansumanın üç amacı vardır: Drenajın absorbsiyonu (oluşan ödem sıvısının emilmesi), ağrının azaltılması ve yaranın çevreden izolasyonu ve korunması.

• Birinci derece yanıkta; güneş koruyucu kremler, günde iki kez nemlendirici kremler veya aloe vera içeren kremler, antihistaminikler kullanılır. Daha da önemlisi analjezinin (ağrının kesilmesi) sağlanmasıdır. Geniş birinci derece yanıklarda, ağrı ve damardan sıvı verilmesi için hasta gereğinde yatırılarak tedavi edilebilir.
  • İkinci derece yüzeyel dermal yanıkların tedavisinde cerrahi tedaviye gerek yoktur, uygun krem ve sargı ile tedavi edilebilir. Parafin emdirilmiş dokumalar yaraya yapışmayarak pansuman değişiminde ağrıyı azaltacaktır. Kozmetik olarak görünür alanlarda poliüretan film tabakalar da kullanılabilir, bunların temin edilmemesi halinde, parafin veya yağlı merhemler (örn. %0.2 Nitrofurazon pomad) emdirilmiş gazlı bezlerle pansuman uygundur. Büllerin Tedavisi: Küçük çaplı ve kontrolsüz patlamayacağı düşünülen büller yerinde bırakılabilir. Büyük büllerin boşaltılması veya uzaklaştırılarak pansuman takibine alınması gereklidir.
  • İkinci derece derin dermal yanıklarda; Antibiyotikli kremler doğrudan (örn. gümüş sülfadiyazin, mupirosin, nitrofurazon) veya parafin emdirilmiş tüllerin altına uygulanabilir. Cerrahi müdahele olmadan belirgin skarla iyileşir, daha iyi ve az skarla iyileşme açısından cerrahi müdahale önerilir.
  • Üçüncü derece yanıklar; dermatomla eskarların seri eksizyonları ve deri greftlemesi ile tedavi edilir.

Özellikli bölge yanıkları şeklinde tanımlanan göz, kulak, yüz, el, ayak ve genital bölgenin yanıkları deneyimli kişilerce deneyimli ünite/merkezlerde tedavi edilmesi gerekir.